~ SeMuanya unTuk anDa ~

Tuesday, July 14, 2009

Jangan Putus Asa Dari Rahmat Allah


Walaupun takdir Allah telah ditetapkan terhadap seseorang, namun tidak seorang makhlukpun dapat mengetahui tentang takdir yang akan diterimanya. Apakah dia menjadi orang kaya ataupun miskin, mahupun berumur panjang ataupun pendek, sejahtera ataupun celaka. Oleh sebab itu masih diberikan harapan dan kesempatan untuk beramal, kerana begitulah hikmah yang diberikan Allah tentang takdir ini.
Setiap kali menyebut tentang takdir pasti akan timbul pertanyaan tentang apa gunanya usaha jika takdir telah menentukannya begitu. Sebenarnya kita diperintahkan oleh Allah dan Rasul supaya percaya kepada takdir bahkan termasuk dalam satu rukun iman. Kita harus percaya dan menerima semua ini kerana usaha atau beramal itu adalah perintah Allah dan Rasul kepada kita, ini adalah soal ibadah bukan soal iktikad.
Kita tidak mengetahui apa yang ditakdirkan untuk kita dan Allah pun tidak pernah memberitahukan kepada kita. Kerana kita tidak tahu maka kita serahkan segalanya kepada Allah. Kemudian kita berusaha menuju ke arah kebaikan, agar kita ditakdirkan sesuai dengan fitrah kita. Beramal dan berusaha itu bukanlah melawan takdir tetapi termasuk juga dalam takdir.
Jangan jadikan kesenangan dunia sebagai ukuran dan kemudian dengan cepat membuat kesimpulan bahawa takdir kita tidak baik dan sebagainya. Allah SWT menyuruh hambanya berusaha dan bekerja dan akan memberikan sesuatu itu sesuai dengan ketentuan-Nya. Maka sebagai seorang hamba kita harus menerima segala yang telah dianugerahkan Allah tersebut, mungkin itulah yang terbaik untuk kita yang kita sendiri tidak mengetahui hikmah disebalik kesederhanaan ataupun kekurangan yang diberikan kepada diri kita itu.
Semua takdir Allah yang telah tertulis di Luh Mahfuz itu boleh dihapuskan oleh Allah jika Ia menghendaki ataupun Allah tetapkan saja sesuai dengan kehendakNya. Kemudian yang dapat merubah takdir yang tertulis dalam Luh Mahfuz itu adalah doa dan perbuatan baik. Rasulullah SAW bersabda: "Tiada yang boleh menolak takdir selain doa dan tiada yang boleh memanjangkan umur kecuali perbuatan baik". (Riwayat Tirmizi)
Jadi banyaklah berusaha dan berdoa agar Allah SWT memberikan kurnia nikmatNya yang penuh berkah bukan nikmat yang akan menyesatkan dan melupakan kita terhadapNya. Jangan berputus asa atas rahmat Allah, kerana orang yang berputus asa atas rahmat-Nya akan memperoleh kemurkaan Allah dan memperoleh azab yang pedih. Yang penting dalam kehidupan ini adalah keberkatan hidup bukan kemewahan duniawi yang hanya bersifat sementara, kemungkinan akan melalaikan dan melupakan kita.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails