~ SeMuanya unTuk anDa ~

Thursday, October 29, 2009

Halal...pilihanku

Umat Islam akhir zaman pernah juga digambarkan oleh Baginda Rasulullah saw bagaikan buih di laut... banyak tapi lemah. Macam-macam kelemahan yang perlu diatasi. Masalah kesatuan ummah, keruncingan akhlak dan akidah, masalah ekonomi dan sebagainya.


Isu halal dan haram semakin menjadi masalah kepada kita sedangkan Islam adalah agama rasmi di negara ini...(tul ke)... Ada gak cakap-cakap "Alah, asalkan ada logo halal, kalau tak halal pun bukannya kita berdosa pun, agensi tu la tanggung dosa, nama pun dah ditanggung halal.Waduh waduh teruknya,sape yg ckp ni cpt2la betobat... "Kerana hadis yang diriwayatkan oleh Tirmidzi ada menyebut "Setiap daging yang tumbuh daripada makanan yang haram, maka api nerakalah yang utama baginya".


Kesihatan diri merupakan harta yang paling berharga namun ramai yang tidak menyedarinya sehingga ditimpa sesuatu penyakit yang tenat. Ramai juga yang tidak menyedari akan peranan pengambilan makanan yang berkhasiat untuk memastikan kesihatan yang baik. 




Oleh itu,marilah kita sama-sama memilih dan menyokong produk halal demi kebaikan dan kesejahteraan bersama umat Islam...sampai bila kita nak pilih produk yang tak halal dan diragui status halalnya....tepuk dada tanya selera.... 











2 comments:

siti ajar bt yaakob said...

makanan dan barangan yang halal amat penting bagi perkembangan minda anak-anak. Sebagai guru saya amat memahami bahawa karenah pelajar-pelajar yang tidak mahu belajar berpunca daripada penjagaan sumber makanan mereka yang meragukan.

mazzd said...

terima ksh kerna sudi ziarah ke blog sy...mmg x dinafi sejak akhir2 ini payah sangt hati kita nk kusyuk dalm solat...pasal makanan yg dimakn diragui status halalnya......dan ini akan bg kesan kat hati kite......

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails